Xenoblade Chronicles recension 2 : RPG med stora bokstĂ€ver “J” Nintendo Switch

Xenoblade Chronicles recension 2 : RPG med stora bokstÀver

En riktig J-RPG för Nintendo Switch

Efter en första stint pÄ Wii 2010 och en X-rankad spin-off pÄ Wii U 2015, RPG Xenoblade Chronicles tumlar pÄ Nintendo Switch med detta riktiga andra avsnitt. Ett RPG som emellertid inte vill vara en direkt uppföljare till det första opusen, vilket gör att vem som helst kan upptÀcka den hÀr titeln utan problem utan att tappa manusförfattare. Om detta Àmne, Xenoblade Chronicles 2 placerar spelaren i Rex, en mycket ung rekuperator, vars öde snabbt kommer att förÀndras efter att ha accepterat ett mycket mystiskt jobb. Handlingen Àger rum pÄ Alrest, med karaktÀrer som utvecklas pÄ gigantiska Titans, som rör sig pÄ ett molnhav. Poetiskt Àr det inte?

Som vÄr titel antyder, Xenoblade Chronicles 2 En ren J-RPG, med ett mycket fungerat universum, men ocksÄ mycket atypiska karaktÀrer, för att inte tala om mÄnga klippscener, film och andra mycket (mycket) mÄnga dialogfaser. Det Àr enkelt, de första timmarna av spelet Àr fulla av handledning och dialogfaser, och du mÄste behÄlla en viss dos koncentration för att inte förlora trÄden. Helheten Àr dock verkligen mycket tÀt, men ocksÄ vÀldigt spÀnnande, alltid med denna ganska mÀsterliga ram mot bakgrund av Titans, Blades och andra vildmarker att utforska.

Faktum Àr att om de första ögonblicken i spelet Àr ganska begrÀnsade, Xenoblade Chronicles 2 lÄter dig snabbt vandra i hjÀrtat av mycket stora spelomrÄden, som Àr befolkade av en ganska tÀt fauna, med varelser som du kan vÀlja att attackera eller inte. Uppenbarligen, om vissa arter Àr ganska fredliga, kommer andra, vildare, inte att tveka att attackera först. I detta avseende Àr det möjligt att trÀffa varelser pÄ nivÄ 50 frÄn början, nÀr spelaren fortfarande kÀmpar för att nÄ nivÄ 10. Med andra ord Àr resultatet av en kamp i allmÀnhet dödlig pÄ en handfull sekunder hÀr.

Xenoblade Chronicles recension 2 : RPG med stora bokstÀver "J" Nintendo Switch 1

Estetiskt, som vi har sagt, Ă€r spelet ganska grandiost, med sin fenomenala bakgrund och en riktigt engagerande konstnĂ€rlig inriktning. Vi kĂ€nner dock snabbt hĂ„rdvarugrĂ€nserna för Nintendo Switch, som kĂ€mpar lite för att transkribera helheten som vi skulle vilja. Visserligen Ă€r miljöerna vĂ€ldigt stora, med den extra bonusen pĂ„ ett bra visningsavstĂ„nd, men det Ă€r svĂ„rt att inte rycka mot vissa mycket begrĂ€nsade texturer eller till och med en stammande upplösning, för att inte tala om en ganska ihĂ„llande aliasing. Till detta kommer nĂ„gra fina droppar i framerate ibland, och ett spel totalt sett “tungt” i sina rörelser. Observera att, som med andra senaste titlar, kan vi bara rĂ„da dig för mycket för att gynna dockningslĂ€ge framför nomadlĂ€ge, sĂ€rskilt i svĂ„righeter ibland hĂ€r …

Xenoblade Chronicles recension 2 : RPG med stora bokstÀver "J" Nintendo Switch 2

PĂ„ spelsidan, Xenoblade Chronicles 2 pĂ„minner oss om glansperioden för Final Fantasy XII (för att bara nĂ€mna), med ett halvautomatiskt stridsystem. Snabbt kommer systemet att expandera med flera tecken, men ocksĂ„ flera blad att hantera, var och en med ett element, med möjlighet att jonglera mellan bladen beroende pĂ„ situationen. Det finns ocksĂ„ mĂ„nga möjligheter till action, ensam eller i grupp, utan att glömma Orbs, sekvenser, combo-systemet, Arts … Ett mycket grundlĂ€ggande stridsystem till en början, men verkligen mycket krĂ€vande i slutĂ€ndan, och inte nödvĂ€ndigtvis mycket lĂ€tt att helt assimilera utan att spendera nĂ„gra bra timmar.

Xenoblade Chronicles recension 2 : RPG med stora bokstÀver "J" Nintendo Switch 3

Uppenbarligen krÀver RPG, Xenoblade Chronicles 2 kommer att krÀva flera tiotals timmar av din dyrbara tid, med den extra bonusen för mÄnga sidouppdrag, hemliga omrÄden och naturligtvis Blades att utvecklas, vilket ocksÄ kommer att pÄverka upplÄsning av vissa omrÄden och vissa hemligheter. DÀrför Àr det inte ovanligt att spendera mycket lÄnga timmar pÄ att spela, utan att Àndra huvuduppdraget en iota. Kort sagt, pÄ livstidssidan, lÄt minst sextio timmar se slutet av Àventyret och mycket mer om du vill dra nytta av allt som spelet har att erbjuda (och det Àr enormt).

Kortfattat

Trots en ganska mjuk start och en tutorial som verkar oĂ€ndlig, Xenoblade Chronicles 2 Ă€r ett utmĂ€rkt J-RPG att infoga i din Nintendo Switch. Tekniskt sett verkar spelet ibland obestridligt för ambitiöst för Nintendo-konsolen (sĂ€rskilt i nomadlĂ€ge …) men universum Ă€r ganska exceptionellt rikt, med den extra bonusen för innehĂ„ll med exemplarisk densitet, ett toppljudspĂ„r. och ett stridssystem som Ă€r mycket mer komplext och krĂ€vande Ă€n det verkar. Vi kan inte undkomma nĂ„gra konstigheter frĂ„n den traditionella J-RPG eller till och med allestĂ€des nĂ€rvarande (engelska) röster som snabbt kan utlösa en migrĂ€n, och det kommer ibland att vara nödvĂ€ndigt att stĂ€nga ett öga (eller bĂ„da) pĂ„ tekniska svagheter, men Xenoblade Chronicles 2 erbjuder en ganska storartad helhetsupplevelse för vilken det tar nödvĂ€ndig tid att verkligen fördjupa sig i den.

Xenoblade Chronicles recension 2 : RPG med stora bokstÀver "J" Nintendo Switch 4