GoPro hjÀlte 9 Black Review: En imponerande uppgradering

NĂ€r det gĂ€ller actionkameror Ă€r GoPro ganska mycket det största namnet i spelet. Företaget har tillverkat actionkameror i flera Ă„r och Ă€r kĂ€nt för sina högpresterande kameror med ett enormt ekosystem av tillbehör och mods, och uppenbarligen HyperSmooth-stabiliseringen. I Ă„r lanserade GoPro hjĂ€lten 9 Svart och som du förvĂ€ntar dig har det bĂ€ttre allt … och ocksĂ„ en fĂ€rgskĂ€rm framför. Jag har anvĂ€nt GoPro Hero 9 under ganska lĂ„ng tid nu, och om du undrar om du ska fĂ„ GoPro Hero 9 för dina action-cam-bilder, och om det Ă€r vĂ€rt prislappen pĂ„ Rs. 49.500, hĂ€r Ă€r min recension av den nya kameran.

Vad finns i boxen

För denna recension skickade GoPro över hjÀlten 9 bunt till mig, sÄ jag har nÄgra fler tillbehör i lÄdan Àn vad du skulle göra om du bara köpte kameran. I min lÄda fick jag följande:

• GoPro hjĂ€lte 9
  • TvĂ„ batterier
  • Flytande handtag
  • 32 GB microSD-kort
  • Magnetiskt vridklĂ€mma
  • Mer monteringshĂ„rdvara
  • Broschyrer, broschyrer etc.

För att vara Ă€rlig anvĂ€nde jag inte riktigt det flytande handtaget under min recension. Mest för att pandemin har tvingat mig att inte riktigt gĂ„ ut och gĂ„. Som sagt, det Ă€r trevligt att ha, speciellt om du ska vlogga med den hĂ€r kameran – nĂ„got som Ă€r lĂ€ttare nu tack vare frontdisplayen, men mer om det senare.

Design och bygg

Första saker först, GoPro Hero 9 Ă€r en anmĂ€rkningsvĂ€rt vĂ€lbyggd kamera. Det Ă€r inte förvĂ„nande, efter alla GoPros frĂ„n tidigare Ă„r har aldrig varit dĂ„ligt byggda. Det Ă€r fortfarande samma GoPro som du förvĂ€ntar dig – tillrĂ€ckligt liten för att kunna bĂ€ras i fickan och tillrĂ€ckligt stark för att ta en hel del slag. Det Ă€r ocksĂ„ vattentĂ€tt upp till 33 meter ur lĂ„dan, vilket Ă€r bra för alla som vill ta bilder frĂ„n vattensporter.

GoPro hjÀlte 9 Black Review: En imponerande uppgradering 1

GummifÀrgen över hela metallbyggnaden pÄ kameran ger den en fin, greppig kÀnsla i handen, och kameran, Àven om den Àr liten, kÀnns vÀsentlig att hÄlla. PÄ botten fÄr du de inbyggda monteringsfötterna, samma som GoPro Hero 8. Dessa fÀlls in i kameran nÀr den inte anvÀnds och kan dras ut nÀr du behöver montera kameran.

GoPro hjÀlte 9 Black Review: En imponerande uppgradering 2

HjÀlten 9 Svart Àr ocksÄ den första kameran frÄn företaget som har en fÀrgskÀrm framför. Detta Àr en relativt liten, 1.4-tums skÀrm, men det kommer att visa sig anvÀndbart för vlogging, vilket gör det lÀttare att rama in bilder. PÄ baksidan fÄr du en 2.27-tums pekskÀrm som ser ungefÀr ut som Àldre GoPros. Det Àr ljust sÄ att du kan se vad du spelar in Àven i direkt solljus (för det mesta) och det fungerar som en sökare.

GoPro hjÀlte 9 Black Review: En imponerande uppgradering 3

Det finns tvĂ„ knappar pĂ„ kamerahuset, en “Mode / Power” -knapp pĂ„ sidan och en inspelningsknapp uppe. Det hĂ€r Ă€r inte de bĂ€sta kĂ€nsloknapparna jag nĂ„gonsin har anvĂ€nt pĂ„ en kamera, men de Ă€r vĂ€ldigt taktila sĂ„ du kommer inte att undra om du tryckt pĂ„ knappen alls eller inte. PĂ„ andra sidan av kameran Ă€r dĂ€r du skulle sĂ€tta i batteriet och microSD-kortet. Denna spĂ€rr öppnas med viss svĂ„righet, och inuti ser du ocksĂ„ USB-C-porten för laddning eller för överföring av data.

GoPro hjÀlte 9 Black Review: En imponerande uppgradering 4

Verkligen finns det inga klagomÄl i denna avdelning. GoPro-hjÀlten 9 Àr en vÀlbyggd, vÀldesignad kamera som verkligen inte gör att du vill ha mer.

Åh, ocksĂ„, linsen kan tas bort nu frĂ„n GoPro Hero 9. Bara en vridning pĂ„ linsen och den skruvas av. Sedan kan du installera den nya GoPro Max Lens Mod för att fĂ„ ett bredare synfĂ€lt pĂ„ dina bilder.

GoPro hjÀlte 9 Black Review: En imponerande uppgradering 5

VideolÀgen, funktioner och kvalitet

Vi kan prata om ett antal saker i GoPro Hero 9 Svart, men videolÀgen och kvalitet Àr förmodligen den viktigaste aspekten av denna kamera. NÀr allt kommer omkring Àr det en actionkamera.

HjÀlten 9 Svart erbjuder ett stort antal möjliga instÀllningar för videor, sÄ du kan ganska mycket hitta lÀmpliga alternativ för dina behov. Det finns ocksÄ nÄgra förinstÀllda instÀllningar tillgÀngliga om du bara vill slÄ pÄ kameran och börja spela in.

• StandardlĂ€ge: 1080p, 60FPS, vidvinkel
  • AktivitetslĂ€ge: 2.7K, 60FPS, SuperView
  • Film: 4K, 30FPS, SuperView
  • Slo-Mo: 1080p, 240FPS, bred

GoPro hjÀlte 9 Black Review: En imponerande uppgradering 6

Det Àr uppenbart att dessa alternativ inte riktigt driver kameran till grÀnserna för vad den kan uppnÄ. Men de Àr bra att ha till hands. Fler förinstÀllningar kan skapas och lÀggas till i kameran, eller sÄ kan du ocksÄ redigera befintliga alternativ. Till exempel var min föredragna förinstÀllning för att testa kameran den hÀr anpassade som jag gjorde för att skjuta i 5K vid 30FPS med HyperSmooth aktiverat. Beviljas, jag skulle normalt hÄlla fast vid 4K- och 1080p-videor, men eftersom 5K Àr det nya pÄ hjÀlten 9, det Àr vad jag ville testa.

GoPro hjÀlte 9 Black Review: En imponerande uppgradering 7

HjĂ€lten 9 Black erbjuder ocksĂ„ en mĂ€ngd videofunktioner som du sannolikt kommer att mĂ€rka nĂ€r du skapar dina egna förinstĂ€llningar. Det finns en ny bakĂ„tblickfunktion som kan spara upp till 30 sekunders bilder strax innan du trycker pĂ„ avtryckaren – vilket skulle visa sig vara till hjĂ€lp för att klicka pĂ„ bilder pĂ„ saker som blixtnedslag eller kanske fyrverkerier.

HjÀlten 9 Black erbjuder ocksÄ en schemalagd inspelningsfunktion. Med detta kan du stÀlla in en tid och din GoPro slÄs automatiskt pÄ och börjar spela in vid den tiden. Det kommer att vara anvÀndbart om du vill ta filmer av soluppgÄngen men inte vill vakna klockan 5. Jag menar, jag kan sympatisera med det.

NÀr jag kommer till faktiska videofilmer, ja, jag Àr ingen extremsportperson, sÄ jag hoppade naturligtvis inte av en klippa med en GoPro fÀst vid mitt huvud. Jag monterade dock den pÄ min bil och spelade in 5K-bilder frÄn den. HÀr Àr mina takeaways:

HjÀlten 9 Svart kan skjuta i 5K, visst, men det verkar inte vara ett sÄ stort kvalitetshopp som jag hade förestÀllt mig att vara. 5K-videor Àr riktigt skarpa som du förvÀntar dig, men jag ser inte behovet av att fotografera i 5K pÄ GoPro nÀr 4K ser lika bra ut för ögat. Dessutom har GoPros Hypersmooth-teknik varit imponerande under de senaste Ären och i Är, med Hypersmooth 3.0, GoPro-filmer kÀnns i princip som om de skjutits med en kardan och en rigg som Àr monterad pÄ min bil. Det Àr verkligen verkligen imponerande nÀr det gÀller stabilisering.

Jag mÀrkte ocksÄ att hjÀlten 9 gör ett ganska anstÀndigt jobb att hantera exponeringsÀndringar som du kan se i videon nedan nÀr jag gick in i den underjordiska parkeringsstrukturen vid Select City Walk.

Det finns ocksĂ„ en ‘Boost’ -funktion som kan ge dig Ă€nnu mer aggressiv stabilisering. I vanliga scenarier, som att köra bil, kĂ€nns ‘Boost’ för aggressivt för den typ av bilder du tar. Men om du rider, Ă„ker skidor eller gör nĂ„got dĂ€r det skakar mycket i videon, kommer den hĂ€r Boost-funktionen definitivt att hjĂ€lpa till att fĂ„ mer anvĂ€ndbara bilder.

Det finns andra lÀgen inklusive slo-mo, timelapse, timeburst och mÄnga andra som kan visa sig anvÀndbara beroende pÄ vilken typ av video du försöker spela in med din kamera.

FotolÀgen, funktioner och kvalitet

GoPro-hjÀlten 9 skjuter 20MP stillbilder och Àven om jag inte Àr en som anvÀnder en GoPro som min stillbildskamera, blir bilderna ganska bra. Jag tog bara nÄgra bilder med den hÀr kameran innan jag kom till slutsatsen att det Àr lÀttare att anvÀnda en smartphone, och att GoPros kamerakvalitet för bilder, Àven om den Àr anstÀndig, vanligtvis inte Àr i nivÄ med de flesta flaggskepp och övre mellanregister smartphones av idag.

ÄndĂ„ finns det en hel del alternativ för bilder hĂ€r. GoPro-hjĂ€lten 9 Svart kan ta 20MP stillbilder i JPEG-format, eller till och med RAW om du vill. Den anvĂ€nder dock .GPR-formatet för RAW-bilder som Ă€r baserat pĂ„ Adobes DNG RAW-format, men öppnas inte i annan programvara Ă€n Adobe Photoshop och Lightroom. SĂ„ det Ă€r en bummel, men det Ă€r inte ett problem eftersom jag inte vill spela RAW-stillbilder frĂ„n GoPro.

GoPro hjÀlte 9 Black Review: En imponerande uppgradering 8

Förutom det kan du ta bilder i burst-lÀge som tar bilder pÄ 25 fps, och det finns ocksÄ ett LiveBurst-lÀge som i grunden tar Live Photos som kan delas som korta videomomenter. Sidanot: levande bilder kan vara det nÀrmaste vi kommer till Harry Potter-liknande rörliga bilder. SÀger bara.

GoPro hjÀlte 9 Black Review: En imponerande uppgradering 9

HjÀlten 9 Black har ocksÄ ett dedikerat nattlÀge för foton som försöker fÄ in mer ljus, denoise bilden osv för att fÄ ett bÀttre skott i svagt ljus. Det Àr ocksÄ bara anstÀndigt nÀr det gÀller utskriftskvaliteten.

Batteri-liv

I ett försök att förbÀttra batteriets livslÀngd för GoPro Hero 9 jÀmfört med sina föregÄngare har företaget ökat batterikapaciteten till 1, 720mAh. Det Àr ett ganska solidt hopp över hjÀlten 8batterikapacitet pÄ 1, 220 mAh. Med det hjÀlten 9 borde definitivt vara lÀngre.

Nu, eftersom jag fotograferade i 5K, dog kameran uppenbarligen vÀldigt snabbt, men i 1080p eller i 4K borde du fÄ mycket bÀttre batterilivslÀngd. Personligen mÀrkte jag att GoPro varade i cirka 90 minuter och tog 1080p-bilder med Hypersmooth pÄ. Det finns mÄnga instÀllningar under huven hÀr, sÄ batteritiden varierar beroende pÄ vad du gör.

Mitt förslag Àr att antingen skaffa paketet sÄ att du fÄr tvÄ batteripaket eller bara köper ytterligare GoPro-batterier om du ska skjuta.

GoPro hjÀlte 9: Samma GoPro, med stora förbÀttringar

I grund och botten hjĂ€lten 9 Ă€r vad GoPro alltid har varit – en imponerande actionkamera som gör sitt jobb riktigt bra. Men i Ă„r GoPro Hero 9 tar flera steg för att göra sig mycket mer övertygande som köpoption Ă€n vad jag normalt skulle förvĂ€nta mig. Den har en större sensor som kan spela in 5K30-videor och 20MP stillbilder. Hypersmooth 3.0 Ă€r bara vansinnigt bra. Den har en framĂ„tvĂ€nd fĂ€rgskĂ€rm som kan vara din sökare för vlogging, och den har ett större batteri. Allt detta Ă€r solida förbĂ€ttringar, och om du letar efter en actionkamera, GoPro Hero 9 Svart Ă€r perfekt vid Rs. 49.500.